Pelawat Blog

Duit Syiling 50 Sen Tahun 1967

Ari ni aku nak cerita tentang duit.. misteri duit Syiling..hahahaha
hari ni hujan lebat dirumah aku... di atas sebab-sebab keboringan dan ketiadaan aktiviti yang boleh menghilangkan bosan jadi aku memunggah.

Punggah punya punggah jumpa tabung lama..
dalam tabung tu ada banyak duit syiling 50 sen. dengan penuh kerajinan aku pun susun duit tu ikut tahun.

dan aku menjumpai sesuatu yang istimewa..unik menarik...
Duit Syiling 50sen 1967 ada belahan di sebelah tepinya.
wow.. lama gile... aku terus g kat pc aku yang uzur ni dan mencari maklumat tentang duit yang agak lama ni... dalam pencarian itu aku dapatlah sedikit maklumat bahawa Duit 50sen tahun 1967 adalah duit keluaran pertama yang dikeluarkan sebanyak 15,000,000 keping oleh
Royal mint, UK. jenis Security Edge (berbelah di tepi).

ada dua keluaran untuk hatun ini iaitu Security Edge(berbelah di tepi) dan
Milled Edge ( berjalur ditepi).

Dalam susunan aku pula aku terperasan tiada keluaran duit syiling 50sen pada tahun 1970, 1972, 1974, 1975, 1976 dan 2006.

ini lah gambar 2 keping duit 50Sen keluaran pertama yang aku dapat dari 15,000,000 keluaran yang mungkin dah hilang kat tanah, terkambung, terhanyut disungai atau apa2 lah.




Jadi aku berniat untuk menyimpannya sahaja sebagai tanda sejarah keluaran duit syiling Malaysia..
huhuhuhu. best best.

4 comments:

  1. ein, yang ada belah kat tengah2 tu pun lama kan?? ada x?

    ReplyDelete
  2. salam bro... jual kasi akulah 50sen 1975 n 1976 tu bleh? 013-9627000 endy

    ReplyDelete
  3. Berminat blh pm saya di whatsup 0199376151 sayq akan collettet saya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...